Cancer

Cancer är en hemsk sjukdom, det vet vi alla. Just nu sitter jag och skriver ett arbete om cancer, man kan ju inte låta bli att analysera lite. Tänkt att varje år får fler människor diagnosen cancer, och risken att få någon form av cancer innan 75 års ålder är 30%. Alltså en av tre kommer troligtvis få cancer innan 75 års ålder. Häromdagen satt jag och fem andra tjejer och diskutera detta. Rent matematiskt kommer två av vi som satt där få cancer innan vi är 75 år gamla. 
 
Dock får jag inte glömma bort att nämna att en av anledningarna till att fler drabbas av cancer varje år är för att livslängden har ökat. Ju äldre man är ju större risk är det att utvecka cancer. Dessutom går forskningen framåt och varje år ökar även antalet som lyckas bekämpa cancer. Förr var det en dödlig sjukdom, och i princip alla som fick sjukdomen dog inom fem år. Om det förr var en dödlig sjukdom och idag är en sjukdom som går att bota, betyder det att förhoppningvis när mina barnsbarnsbarnsbarnsbarn lever kanske denna sjukdom inte är jobbigare än lunginflammation? 
 
Tekniken utvecklar, forskningen utvecklas och fler räddas varje år. Det kanske inte är en omöjlighet?!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0