Tog en löprunda!

Precis hemkommit efter en löprunda i "skogen" vid Österäng. De har en fin runda på cirka 2,5 km! Först gick jag rundan ett var och sen sprang jag den ett. När jag börja springa var de så fint väder, men nu börjar det molna på ordentligt. Tur att jag gick ut när jag sa jag skulle det, för lär inte ha hittat motivationen om jag försökt nu! Vi får bara hoppas att solen kommer tillbaka, även om den tog lite paus bakom molnen!
 
Häromdagen fick jag lära mig något instressant i skolan. Just nu läser jag växtfysiologi, så massa prat om växter och deras delar hela tiden. Det är faktiskt intressant, och det är lite annorlunda med tanke på all kemi och annat jag läst innan. I vilket fall så pratade vi om rötter och grenar häromdagen och min lärare berättade att det är fel att klippa ner fruktträden på sen-vintern eller tidiga våren. Hon berättade att man borde egentligen klippa ner dem på sen-hösten eller tidiga vintern. Detta på grund av att när vintern är igång, så lagrar rötterna massa energi för att kunna utnyttja den på våren, mycket energi behövs för att bilda blommor som ska bli frukt och blad. Om man klipper träden på sen-vintern så blir förhållandet mellan rötter och grenar i obalans, då det finns så mycket rötter med energi till skillnad från grenar att spendera energin på. Detta leder till att trädet börjar skjuta massa skott till nya grenar för att balansera obalansen och energin i rötterna går åt till att bilda grenar i första hand. Men om man klipper ner trädet på sen-hösten så kommer inte denna obalansen vara så stor på våren och trädet kommer då få mer blommor och blad!
 
Fast är det så att du har ett träd eller någon form av buska som har det glest med grenar, ska du utnyttja detta och klippa den på sen-vinterna, tidiga våren.
 
Ville ge en vårig bild på snödropparna som börjat komma fram i Kristianstad!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0